Ik heb alles geprobeerd. Maar ‘hij doet het niet’!

 

Vooral bij beginnend leidinggevenden hoor ik deze hulpeloze uitspraak regelmatig, waarbij ze dan doelen op een collega in hun team. Ze willen zo graag dat hun team en medewerkers het goed doen… waarbij ‘goed’ dan vaak betekent ‘precies zoals ik het zou doen’. En doorgaans lukt dit vanzelfsprekend niet, simpelweg omdat we allemaal uniek zijn en daarmee ook onze eigen manieren hebben om iets te bereiken.

 

Als coach tref ik dan doorgaans 2 gefrustreerde partijen aan. De manager die ‘alles’ uit de kast trok om te sturen naar de gewenste richting. En de medewerker die in een soort verlamming of irritatie aan het wachten is op de richting die zijn/haar manager op zal wijzen. En samen draaien ze dan neerwaarts in de zogeheten negatieve spiraal totdat ze er tureluurs van worden.

 

Deze situaties eindigen helaas te vaak in een impasse waar de manager uiteindelijk zijn ‘uit dienst-troef’ speelt of de medewerker vol onbegrip op zoek gaat naar een nieuwe ‘uitdaging’. Want laten we wel zijn, het wordt steeds uitdagender als je probeert te voldoen aan de grillen van een manager zonder zelf aan het stuur te staan. En andersom geldt het voor de manager dat het steeds meer energie vergt als je je medewerker niet begrijpt en hij/zij inderdaad dus niet doet wat je graag zou willen 😉 Maar op deze manier de spanning breken ontneemt je tegelijkertijd om er juist samen sterker uit te komen, want er is lering te halen voor beiden in dergelijke situaties.

 

Vrijwel altijd constateer ik dat de balans in onbalans is geraakt. De verantwoordelijkheid ligt niet meer bij de direct verantwoordelijke, maar onbedoeld bij de indirect verantwoordelijke. En dat leidt voor de betrokkenen vaak tot hele pijnlijke, onbegrepen, tijdrovende en inefficiënte situaties die doorgaans geen enkel gewenst doel bereiken.

 

Gelukkig zijn dit soort misverstanden vaak simpel en snel weer op te lossen door de rollen en verantwoordelijkheden weer scherp te stellen. Ieder in zijn kracht te zetten en in gesprek eens echt naar elkaar te luisteren. Ik weet dat dit makkelijk klinkt, en dat het in praktijk communicatieve vaardigheden, kunde én lef vraagt. Maar het is dus wel degelijk mogelijk om weer in de opwaartse spiraal te raken naar een goede samenwerking!

 

Bevind jij je in een dergelijke situatie? Bespreek het met je medewerker of manager, en begin dan eens met de vraag: ,,hoe is het om aan jouw kant te staan in onze samenwerking?”, als je bereid bent om echt naar elkaar te luisteren, dan kan dat verrassende inzichten geven en de start zijn om het vanaf morgen eens anders te doen.